poniedziałek, 20 lutego 2012

Tematy maturalne sprzed lat

Tematy maturalne sprzed lat:

Rozmowa z samym sobą jako motyw literacki. Na podstawie analizy dzieł różnych epok porównaj okoliczności życiowe, w których rodzą się refleksje oraz formę ich ekspresji.
Różne ujęcia tematyki miłosnej w polskiej poezji XIX i XX wieku. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
,”Kto mi powiada, że moja ojczyzna: pola, zieloność i kwiaty” (C. K. Norwid). Obrazy ojczyzny w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych tekstach literackich i kultury polskich pisarzy i artystów.
Różne wcielenia diabła w literaturze. Zaprezentuj zagadnienie i dokonaj analizy funkcji tego motywu na przykładzie wybranych utworów.
Zapożyczenia językowe jako sposób wzbogacania języka. Omów problem na wybranych przykładach z różnych epok.
„Z Tobą ja gadam...” – celowość użycia języka potocznego w poezji. Omów temat, analizując wybrane polskie utwory poetyckie z XIX i XX w.
Wizje końca świata w literaturze i malarstwie XX wieku. Określ ich istotę i funkcje, odwołując się do wybranych dzieł.
Na podstawie Pieśni XXII i Trenu IX Jana Kochanowskiego, przedstaw różnice w postawie poety wobec Rozumu i Mądrości. Zwróć uwagę na sposób budowania poetyckiej refleksji.
Motywy ze Starego Testamentu w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
Postać nauczyciela w literaturze różnych epok. Przedstaw sposoby kreowania tych bohaterów.
Toponomastyka Twojego regionu. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Obraz śmierci w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów z epoki średniowiecza i baroku.
Obowiązki inteligencji w świetle polskiej literatury XIX i XX wieku. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Bóg, świat i człowiek widziani oczyma poetów różnych epok. Zaprezentuj zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
Scharakteryzuj ideał obywatela ukazany w literaturze staropolskiej i oceń jego aktualność, odwołując się do wybranych utworów.
Romantyczna melancholia. Omów różne ujęcia tematu w literaturze i malarstwie XIX wieku.
Motywy baśniowe w literaturze romantycznej i współczesnych powieściach typu fantasy. Zanalizuj i porównaj wybrane przykłady.
Od Tomasza Morusa do Wisławy Szymborskiej. Różne ujęcia motywu utopii i jego funkcje w wybranych utworach literackich.
Omów funkcje motywu kobiecej urody na wybranych przykładach z literatury oraz z innych dziedzin sztuki.
Bohaterstwo i tragizm pokolenia Kolumbów w świetle utworów literackich i filmów. Omów zagadnienie, odwołując się do dzieł literackich, plastycznych i filmowych.
Człowiek w drodze. Omów różne realizacje tego motywu w wybranych utworach literatury XIX i XX wieku.
Literatura i sztuka polska wobec totalitaryzmów. Przeanalizuj różne środki wykorzystywane w przedstawianiu tej tematyki.
Omów funkcje stylizacji językowej w wybranych utworach literatury współczesnej.
Przemówienie jako gatunek retoryczny. Zanalizuj wybrane przykłady.
Analizując wybrane przykłady, omów sposoby kreacji matek w literaturze różnych epok.
Język mówiony jako tworzywo literatury (np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka). Przedstaw temat, analizując wybrane utwory.
Na podstawie wybranych przykładów omów funkcje nawiązań do utworów Szekspira w utworach romantycznych i współczesnych.
Surrealizm w malarstwie, filmie i literaturze .Porównaj funkcjonowanie wskazanej techniki artystycznej w sztuce XX wieku.
„Prawdziwa odwaga i inteligencja to umiejętność bycia innym niż wszyscy”. Ukaż nieprzeciętność i indywidualność w postawie bohaterów literackich różnych epok.
Ludowość i fantastyka w literaturze XIX i XX wieku. Omów zagadnienie na kilku przykładach, zwracając uwagę na sposoby i cele ich wykorzystania.
Miłość i śmierć jako temat wielu utworów literackich. Odwołaj się do wybranych dzieł.
Odwołując się do wybranych dzieł literackich, scharakteryzuj i porównaj modele religijności w Biblii i w literaturze dawnych Greków i Rzymian.
Analizując wybrane przykłady, opisz i porównaj romantyczne i współczesne odwołania do Biblii .
Motyw Stabat Mater w literaturze i sztuce. Omów problem na wybranych przykładach.
Przedstaw w oparciu o wybrane utwory, jak poezja ocenia wiek XX.
Przeciw stereotypom kata. Scharakteryzuj portrety dobrych Niemców, odwołując się do wybranych przykładów z literatury i filmu.
Bunt jako postawa wobec życia. Przedstaw przejawy i konsekwencje, odwołując się do wybranych utworów.
Rozważ, odwołując się do dowolnie wybranych lektur, z jakich przyczyn bohaterowie literaccy odbierali sobie życie lub rozmyślali o samobójstwie.
Motyw matki w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach z różnych epok.
Alegoria w literaturze i w malarstwie. Omów jej funkcje, odwołując sie do przykładów z różnych epok.
Polski dom: azyl, twierdza, świątynia, ruina – w literaturze od Kochanowskiego do Mickiewicza. Omów na wybranych przykładach.
Przedstaw motyw szaleństwa z miłości w utworach literackich z różnych epok.
Poszukiwanie Boga w sytuacji kryzysu. Zbadaj problem, odwołując się do wybranych przykładów z literatury, filmu i malarstwa.
Żart językowy i jego funkcje we fraszce, komedii i innych gatunkach literackich. Zilustruj zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
Które koncepcje szczęścia proponowane człowiekowi przez dzieła literackie wybranych epok są aktualne do dziś? Omów na wybranych przykładach.
Zaprezentuj wpływ dramaturgii Wiliama Szekspira na polski dramat romantyczny.
Analizując postawy bohaterów literackich, porównaj buntowników doby romantyzmu i pozytywizmu.
Literatura antyku jako źródło inspiracji dla pisarzy współczesnych. Przedstaw problem na wybranych przykładach z literatury współczesnej.
Na przykładzie różnych tekstów reklamowych omów środki językowe służące funkcji perswazyjnej.
Przyroda ojczysta jako temat, motyw, źródło inspiracji artystycznych. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.
Omów zagadnienie ludzi „wykluczonych” na wybranych przykładach literackich.
Pisma użytkowe jako konteksty utworów poetyckich. Omów sposoby ich wykorzystania w wybranych tekstach polskich twórców.
Realistyczna, magiczna, fantastyczna... Omów różne sposoby kształtowania przestrzeni w wybranych utworach literackich.
W jaki sposób twórcy literatury różnych epok realizowali hasło „Śmiechem naprawiać obyczaje”? Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
Motywy mityczne i biblijne w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków. Dokonaj analizy na podstawie wybranych przykładów.
Dziecko jako bohater literacki. Przeanalizuj zmiany w sposobach jego kreacji na przykładach wybranych utworów.
Na wybranych przykładach literackich omów problem relacji między ojcami i synami.
Zanalizuj i ukaż zależność między twórczością Witkacego a jego biografią. Odwołaj się do wybranych dzieł literackich tego twórcy.
Dokonaj analizy porównawczej retorycznego kształtu językowego oraz zawartości argumentacyjnej wybranej satyry Ignacego Krasickiego i wybranego kazania Piotra Skargi.
Scharakteryzuj styl literacki swojego ulubionego pisarza na podstawie wybranych utworów.
Omów funkcje neologizmów w tworzeniu groteskowego obrazu świata. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
Przedstaw różne koncepcje szczęścia w wybranych utworach epoki renesansu, romantyzmu i pozytywizmu.
Przedstaw pierwiastki romantyczne i pozytywistyczne w kreacji bohaterów wybranych powieści 2 poł. XIX wieku.
Literackie i malarskie portrety władców. Omów zagadnienie, analizując teksty kultury wybranej epoki.
Dzieło malarskie przywołane w dziele literackim. Skonfrontuj własną interpretację obrazów z wersją literacką.
Rola sztuki w życiu człowieka. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów literackich.
Ekspresjonizm w literaturze i malarstwie. Przedstaw, odwołując się do przykładów, środki artystyczne charakterystyczne dla tej konwencji i ich rolę.
Na wybranych przykładach literatury barokowej i oświeceniowej zaprezentuj pesymistyczną i optymistyczną wizję świata i człowieka.
Porównaj obraz Warszawy ukazany w „Lalce” Bolesława Prusa i w dowolnie wybranym utworze literackim XX wieku.
Porównaj obraz Warszawy w literaturze XIX i XX wieku na przykładzie wybranych dzieł literackich.
Biedni, poniżeni, skrzywdzeni... Omów temat, dokonując analizy porównawczej dzieł różnych dziedzin sztuki.
Przedstaw sposób ukazywania klęsk narodowych, odwołując się do wybranych utworów pozytywizmu.
Na wybranych przykładach przedstaw motyw nagości w literaturze i sztuce. Zwróć uwagę na cel i zasadność jego wykorzystania.
Motyw śmierci heroicznej. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
Zaprezentuj na wybranych przykładach motywy mitologiczne w literaturze wybranej epoki lub epok.
Sny i widzenia jako sposoby przedstawiania rzeczywistości wewnętrznej. Omów tematy na wybranych przykładach literatury z różnych epok.
Ars moriendi i danse macabre. Omów funkcjonowanie tych motywów w literaturze i malarstwie średniowiecza.
Zaprezentuj dokonania wybitnych językoznawców w dziedzinie kultury języka. Oceń je z punktu widzenia współczesnego użytkownika polszczyzny.
Biblijny topos człowieka wędrowca i jego kontynuacje w literaturze późniejszych epok. Omów zagadnienie, przywołując odpowiednie przykłady.
Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza Ocalony i Józefa Barana Mam dwadzieścia pięć lat, porównaj poetyckie kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych.
Zbrodniarz jako bohater literacki. Porównaj różne kreacje takich bohaterów.
Fascynacja brzydotą w literaturze i sztuce. .Omów problem na wybranych przykładach.
Scharakteryzuj literackie i malarskie obrazy małżonków na podstawie przykładów z różnych epok.
Co o wpływie cierpienia na osobowość człowieka mówi literatura różnych epok? Odpowiadając na pytanie, odwołaj się do wybranych utworów.
Outsiderzy literatury. Omów zagadnienie na podstawie biografii i twórczości dwóch wybranych polskich pisarzy XX w.
Zaprezentuj różne systemy wartości moralnych przedstawione w literaturze XIX i XX wieku.
Motyw utopii w literaturze. Omów jego funkcje, odwołując się do wybranych tekstów.
Wykorzystanie stałych związków frazeologicznych w tytułach i nagłówkach prasowych. Omów zagadnienie na wybranych przykładach współczesnych artykułów.
Kulinaria w literaturze, sposoby ich opisywania i pełnione funkcje. Zaprezentuj zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów z różnych epok.
Motyw wampira w kulturze europejskiej. Przedstaw na podstawie wybranych dzieł literatury grozy i ich adaptacji filmowych.
Motyw labiryntu i jego funkcje w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Sposoby istnienia utworu muzycznego w dziele literackim. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z różnych epok (np. koncertu Jankiela w „Panu Tadeuszu”, pieśni Chochoła w „Weselu”, „Grande Valse Brillante” w „Kwiatach polskich” J. Tuwima).
Jak mit ikaryjski funkcjonuje w kulturze innych epok? Zaprezentuj zagadnienie na przykładzie wybranych tekstów kultury.
Staropolskie obyczaje w wybranych utworach epoki renesansu, romantyzmu i pozytywizmu.
Na czym polega ewolucja powieści jako gatunku literackiego? Przedstaw wnioski wynikające z analizy wybranych utworów literatury polskiej i/lub obcej
Zakończenie utworu jako klucz do jego interpretacji. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów z różnych epok.
Modlitwa jako motyw literacki na przestrzeni epok. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
Przedstaw związek fotografii z literaturą i filmem. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Poetyka snu w literaturze, filmie, malarstwie. Rozwiń temat w oparciu o wybrane przykłady.
Scharakteryzuj metodę pisarską wybranego twórcy ( lub twórców )piszącego o zagładzie II wojny światowej.
Funkcje barw w tworzeniu nastroju. Przeanalizuj wybrane dzieła literackie i malarskie oraz zaprezentuj wnioski.
Wpływ filozofii na kształtowanie się koncepcji świata i człowieka w wybranej epoce kulturowej. Omów, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
Symbolizm w literaturze a symbolizm w malarstwie. Porównaj metody twórcze na wybranych przykładach z okresu modernizmu.
Świat prozy a świat rysunku. Przeanalizuj, jak świat przedstawiony w prozie Brunona Schulza koresponduje ze sztuką plastyczną.
W jaki sposób pisarze posługują się komizmem? Omów problem, odwołując się do dzieł różnych autorów.
Charakterystyczne cechy języka wybranej epoki. Omów zagadnienie, ilustrując swe spostrzeżenia przykładami z tekstów literackich.
Komizm słowny i sposoby jego realizacji w utworach. Omów na wybranych przykładach literackich.
Analizując wybrane przykłady tekstów retorycznych (od starożytności do oświecenia), scharakteryzuj środki wyrazu typowe dla przemówienia.
Wykorzystanie języka potocznego w utworach pisarzy współczesnych. Zaprezentuj zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów.
Język i styl Bolesława Leśmiana. Zaprezentuj zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
Stylizacja biblijna w literaturze współczesnej. Zaprezentuj zagadnienie na wybranych przykładach.
Obraz małej ojczyzny w początkowym fragmencie poematu Tomasza Różyckiego Dwanaście stacji. Jaka rolę odgrywają w tym tekście nawiązania do Pana Tadeusza?
Przedstawiciele różnych zawodów ( np. inżyniera, lekarza, nauczyciela ) w literaturze. Scharakteryzuj, odwołując się do różnych przykładów.
Scharakteryzuj postać tyrana, despoty, władcy absolutnego w odwołaniu do wybranych tekstów literackich.
Na wybranych przykładach porównaj sposób ukazywania przyrody w literaturze i malarstwie jednej epoki.
Analiza językowa przysłów polskich. Omów na podstawie zgromadzonego materiału.
Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Omów problem na wybranych przykładach.
Porównaj różne sposoby prezentacji miłości w literaturze antycznej.
Odwołując się do wybranych utworów literatury pozytywizmu i modernizmu, omów przyczyny i skutki konfliktów rodzinnych w życiu bohaterów literackich.
Topos dworku szlacheckiego w literaturze polskiej wybranych epok. Zrealizuj zagadnienie na wybranych przykładach.
Literackie portrety kobiet. Przedstaw je, odnosząc się do wybranych utworów.
Obraz dziecka w nowelistyce pozytywistycznej i malarstwie realistycznym Przedstaw, odwołując się do wybranych przykładów.
Język współczesnego środowiska uczniowskiego a język ogólny. Dokonaj analizy słownictwa i frazeologii, odwołując się do konkretnych przykładów zaczerpniętych z opracowanych przez Ciebie ankiet i innych materiałów.
Hiob naszych czasów - problem niezawinionego cierpienia w literaturze współczesnej. Przedstaw na podstawie wybranych utworów.
Przedstaw ujęcie motywu rewolucji w malarstwie, muzyce i literaturze, odwołując się do wybranych dzieł.
Arkadia, raj, wyspy szczęśliwe. Przedstaw różnorodność wizji krainy szczęścia, odwołując się do wybranych dzieł literackich, filmowych i malarskich.
Zjawy, upiory, wampiry. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów z literatury, malarstwa i filmu.
Dokument i parabola jako dwa sposoby przedstawiania rzeczywistości w dziełach współczesnych twórców. Omów problem na wybranych przykładach.
Brzydota jako kategoria estetyczna w sztuce barokowej. Omów jej istotę i funkcje, odwołując się do wybranych utworów literackich i dzieł plastycznych.
Na przykładach pochodzących z literatury XIX wieku, zaprezentuj literackie sposoby przedstawiania salonu.
Rola neologizmów w tworzeniu literackiego obrazu świata. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Rola mecenatu w rozwoju literatury i sztuki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Kłótnia u Borynów. Zanalizuj podany fragment Chłopów Władysława Reymonta i scharakteryzuj występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i I tomu powieści określ przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny.
Literacki obraz domu. Przedstaw zagadnienie, wykorzystując wybrane utwory.
Łacińskie korzenie języka polskiego. Dokonaj analizy zgromadzonego materiału językowego i sformułuj wnioski.
Dokonując analizy językowej wybranych sprawozdań sportowych, omów charakterystyczne cechy tego typu wypowiedzi.
Historia, chwila obecna i wieczność w przemyśleniach C. K. Norwida. Omów problem, odwołując się do wybranych utworów literackich.
Literacki świat przedmiotów. Rozpoznaj i omów funkcje, jakie pełnią różne rekwizyty w dziewiętnastowiecznej prozie.
Analizując wybrane przykłady, scharakteryzuj etos rycerski i jego późniejsze odmiany.
Wskaż motywy antyczne i omów sposoby ich funkcjonowania w poezji polskiej wybranej epoki.
Rola poety i poezji w literaturze polskiej od romantyzmu do Skamandra. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
Motyw więzienia w literaturze. Scharakteryzuj i przedstaw różne jego funkcje w wybranych utworach.
Nazwy miejscowe w Twojej okolicy. Analizując zgromadzony materiał, dokonaj klasyfikacji i próby określenia ich etymologii.
Omów literackie portrety szczęśliwie i nieszczęśliwie zakochanych par. Dokonaj porównania na podstawie wybranych utworów literackich.
Analizując fragmenty Przedwiośnia i Granicy, porównaj kreacje matek. Określ wzajemne relacje między matką i dzieckiem, wykorzystując także znajomość utworów.
Okiem literata i reportera. Porównaj sposoby ukazywania konfliktów i cierpień współczesnego świata w polskiej literaturze, analizując wybrane utwory.
Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Zilustruj i omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
Tradycje, zwyczaje, krajobrazy polskie - ich uroda i znaczenie w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Na wybranych przykładach literackich wskaż cechy charakterystyczne dla kreacji bohaterów romantycznych.
To pomagało żyć ... – zanalizuj zjawisko komizmu czasu okupacji, przywołując przykłady literackie, filmowe i inne.
Obrazy i plakaty komunistyczne w konfrontacji z dokumentalnymi filmami epoki. Porównaj wynikające z nich wizje świata i człowieka dobierając stosowne przykłady.
Narrator w powieści pozytywistycznej a narrator współczesny. Przedstaw wnioski wynikające z analizy porównawczej wybranych powieści.
Powstanie styczniowe w literaturze i malarstwie. Przedstaw i zanalizuj różne ujęcia tego motywu.
Omów różne odmiany stylu publicystycznego, odwołując się do konkretnych przykładów.
Drzewo – świadek, uczestnik życia postaci literackich. Omów temat na wybranych przykładach
Omów konflikt rozumu i religii w znanych Ci utworach XVII i XVIII wieku.
Różne kreacje bohatera współczesnego. Przedstaw i porównaj na podstawie wybranych utworów.
Horacjański motyw „exegi monumentum” w poezji późniejszych epok. Omów jego funkcjonowanie, odwołując się do wybranych przykładów
Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
Językowe środki poetyzacji prozy. Omów zagadnienie na przykładzie stylu wybranych pisarzy.
Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości B. Prusa, J. Tuwima, M. Białoszewskiego. Analiza celowo dobranych utworów.
Portret dziecka w nowelistyce i w malarstwie polskiego pozytywizmu. Prześledź funkcjonowanie tego motywu.
78 Ideały rycerskie w literaturze. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
Przedstaw różne zachowania człowieka w sytuacji ekstremalnej. Odwołaj się do wybranych przykładów.
Porównaj obrazy Warszawy w literaturze XIX i/lub XX wieku, odwołując się do wybranych przykładów.
Historie mityczne inspiracją dla literatury. Omów temat na wybranych przykładach.
Język ezopowy w literaturze rozwijającej się w warunkach cenzury. Omów na wybranych przykładach.
Bohaterowie i antybohaterowie w wybranych utworach literackich. Omów ich kreacje, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok.
Literatura rozpaczy a literatura nadziei. Scharakteryzuj i porównaj na wybranych przykładach te dwie odmienne koncepcje twórcze.
Język współczesnych subkultur młodzieżowych. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Zaprezentuj funkcje komizmu językowego w wybranych utworach XX wieku.
Relacje między człowiekiem a Bogiem w literaturze średniowiecza, renesansu i baroku. Omów problem, odnosząc się do wybranych tekstów literackich.
Obraz Męki Pańskiej w literaturze, malarstwie i filmie. Zaprezentuj i omów wybrane przykłady.
Dzieło literackie jako tworzywo sztuki filmowej. Omów zagadnienie, odwołując się do adaptacji wybranej powieści pozytywistycznej.
Miasto – przestrzeń wroga czy przyjazna? Dokonaj analizy dzieł pisarzy trzech różnych epok pod kątem obecności tego motywu oraz sposobu jego prezentacji w wybranych przez siebie utworach.
Bohaterowie literaccy w poszukiwaniu szczęścia. Omów zagadnienie, ilustrując wypowiedź przykładami z tekstów literackich.
Na wybranych przykładach utworów literackich przedstaw proces powstawania, znikania i zmiany znaczeń wyrazów.
Biografia poety romantycznego jako tworzywo literackie. Omów teksty zawierające wątki biograficzne i wskaż na zależność pomiędzy biografią romantycznego twórcy a bohaterem literackim przez niego kreowanym.
To się czyta dzisiaj – modni pisarze, modne książki. Omów przyczyny popularności niektórych autorów i książek. Sformułuj własną opinię na temat literatury współczesnej, odwołując się do wybranych utworów spoza kanonu lektur.
Impresjoniści – malarze i poeci. W wybranych dziełach malarskich z okresu modernizmu wskaż i omów związki z poezją.
Zaprezentuj na wybranych przykładach, jak funkcjonuje w polskiej literaturze XIX i/lub XX wieku motyw szlacheckiego dworku.
Od antycznych herosów do filmowych bohaterów popkultury. Porównaj postawę i świat wartości mitologicznych bohaterów i ich współczesnych odpowiedników, analizując wybrane utwory literackie i teksty z innych dziedzin sztuki.
Specyfika nowomowy. Analizując teksty przemówień politycznych z okresu stalinowskiego, przedstaw cechy języka ówczesnej propagandy politycznej.
Przenikanie się filmu, literatury i gier komputerowych. Omów i oceń zjawisko na podstawie wybranych przykładów.
Poeci o mieście. Zaprezentuj temat, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
Kategoria absurdu i sposób jej realizacji w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Co o bohaterach literackich mówi ich język? Omów zagadnienie na kilku wybranych przykładach.
Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka. Omów zagadnienie na wybranych przykładach różnych tekstów kultury.
Dzieło literackie w oczach krytyki. Przedstaw dwie skrajne oceny wybranego utworu. Do głosu krytyków dołącz własne przemyślenia na temat tekstu.
Literatura polska zwierciadłem naszych dziejów po 1918 roku. Omów na wybranych przykładach.
Orient jako inspiracja pisarzy. Zanalizuj różne sposoby funkcjonowania tego motywu w wybranych utworach.
Motywy tyrtejskie w literaturze polskiej. Zaprezentuj temat, analizując wybrane utwory XIX i XX wieku.
Rola zapożyczeń językowych w XVIII wieku i współcześnie. Omów problem na wybranym materiale językowym.
Język jako środek manipulacji odbiorcą. Przedstaw problem, wykorzystując przykłady z literatury i prasy.
Przedstaw motyw powrotu do kraju lat dziecinnych w literaturze polskiej XIX i/lub XX wieku.
Rewizja narodowych mitów w wybranych utworach literackich. Rozważ problem, odwołując się do tekstów XIX i/lub XX wieku.
Wielkie wydarzenia historyczne w literaturze i sztuce. Przedstaw zagadnienie, analizując wybrane dzieła literackie i plastyczne.
Na wybranych przykładach zaprezentuj funkcje gry językowej w kabarecie.
Omów funkcje stylizacji biblijnej w wybranych tekstach literatury pięknej.
Rola wizji, snu i proroctwa w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Zinterpretuj fragment dramatu Sławomira Mrożka "Śmierć porucznika". Określając sytuację dramatyczną i sposób jej budowania, odpowiedz na pytanie, jaką rolę odgrywają w tekście nawiązania do twórczości Adama Mickiewicza i tradycji literackiej romantyzmu. Wykorzystaj odpowiednie konteksty interpretacyjne.
Przy polskim stole. Scharakteryzuj polskie tradycje kulinarne, odwołując się do wybranych dzieł literatury polskiej.